Masjid Luar Tabi'i



PARIS: Masjid mesra gay dan lesbian pertama di Eropah mula dibuka semalam di pinggir timur Paris dan bakal mencabar tradisi aliran perdana Islam yang menentang hubungan seks sejenis.
Masjid itu dibina dalam ruang kecil dalam sebuah rumah sami Buddha dan membenarkan pengunjung terdiri daripada gay dan lesbian duduk bersama ketika solat walaupun berlainan jantina.

Pengasasnya Ludovic-Mohamed Zahed adalah aktivis gay Perancis Algeria yang didakwa mengamalkan ajaran Islam.
Di masjid yang dilabel sebagai “masjid mesra gay” pertama di Eropah itu turut menggalakkan wanita menjadi imam solat Jumaat. Ruang solat pula dibina daripada cermin dan menghadap sebuah taman yang dihiasi pelbagai simbol Buddha.

Kata Zahed, 35, ia adalah masjid yang inklusif secara radikal dan menerima orang ramai seadanya.

“Ada keperluan masjid ini dibuka kerana keahlian Muslim Homoseksual Perancis meningkat kepada 325 orang berbanding cuma enam orang ketika ia ditubuhkan dua tahun lalu,” katanya.
Setakat ini masjid berkenaan hanya dibuka untuk solat Jumaat dan mula beroperasi ketika pemimpin pelbagai agama di Perancis mengemukakan petisyen membantah rancangan kerajaan Sosialis menghalalkan perkahwinan pasangan gay.

Tiga lelaki gay dilantik menjadi imam di situ. Masjid berkenaan tidak disokong mana-mana institusi Islam rasmi dan kebanyakan imam menentang pembukaannya.

Pegawai Majlis Muslim Perancis, Abdallah Zekri, berkata mereka sedar kewujudan komuniti gay beragama Islam tetapi membuka masjid khusus untuk mereka adalah keterlaluan. Rektor Masjid Paris, Dalil Boubakeur, berkata projek Zahed itu berada “di luar komuniti Islam Perancis. - Reuters



Rasulullah s.a.w. menegaskan:


“Tidak boleh seorang lelaki melihat aurat lelaki yang lain dan tidak boleh seorang wanita melihat aurat wanita yang lain. Tidak boleh seorang lelaki menyentuhkan badannya kepada badan lelaki yang lain di dalam satu selimut dan tidak boleh seorang wanita menyentuhkan badannya kepada badan wanita yang lain dalam satu selimut.” [Shahih Muslim, no: 338]




Allah SWT berfirman:


"Dan (ingatlah kisah) Luth, ketika ia berkata kepada kaumnya: "Mengapa kamu mengerjakan perbuatan keji itu sedang kamu melihat(nya). Mengapa kamu mendatangi laki-laki untuk (memenuhi) nafsu(mu), bukan mendatangi wanita? Sebenarnya kamu adalah kaum yang tidak dapat mengetahui (akibat perbuatanmu)." (QS. an-Naml: 54-55)




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...