Rabb, Izinkan Aku Mendampinginya di Akhirat


Pada zaman Rasulullah SAW hidup seorang pemuda bernama Zahid yang berumur 35 tahun namun masih belum menikah. Suatu hari, ketika sedang mengilatkan pedangnya tiba-tiba Rasulullah SAW datang dan memberi salam. Zahid terkejut dan menjawap dengan agak gugup.

 "Wahai saudaraku Zahid, selama ini engkau sendirian." Rasulullah SAW menyapa.

 "Allah bersamaku ya Rasulullah," kata Zahid.

 "Maksudku kenapa engkau selama ini membujang, apakah engkau tidak ingin menikah," kata Rasulullah SAW.

 Zahid menjawab, "Ya Rasulullah, aku ini seorang yang tidak ada pekerjaan tetap dan tidak tampan, siapa yang mahu dengan aku ya Rasulullah?" 

"Asalkan engkau mahu, urusan itu  mudah!" kata Rasulullah SAW. Kemudian Rasulullah SAW menyuruh pembantunya untuk membuat surat lamaran pada wanita yang bernama Zulfah binti Said, anak seorang bangsawan Madinah yang kaya-raya dan sangat cantik jelita.

Akhirnya, surat itu dibawa oleh Zahid dibawa ke rumah Said. Oleh kerana di rumah Said sedang ada tetamu, maka Zahid hanya memberikan surat tersebut di depan rumah Said.

 "Wahai saudaraku Said, aku membawa surat dari Rasul yang mulia diberikan untukmu saudaraku." katanya.

 Said menjawab, "Adalah suatu kehormatan buatku." Lalu surat itu dibuka dan dibacanya. Ketika membaca surat tersebut, Said agak terperanjat kerana tradisi Arab perkahwinan biasanya seorang bangsawan harus berkahwin dengan keturunan bangsawan dan yang kaya harus berkahwin dengan orang kaya, itulah yang dinamakan SEKUFU. 

 Akhirnya Said bertanya kepada Zahid, "Wahai saudaraku, betulkah surat ini dari Rasulullah?" 

 Zahid menjawab, "Apakah engkau pernah melihat aku berbohong." 

Dalam suasana yang seperti itu Zulfah datang dan berkata, "Wahai ayah, mengapa berkeras dengan tetamu ini. Bukankah lebih baik disuruh masuk?" 

 "Wahai anakku, ini adalah seorang pemuda yang datang melamar engkau menjadi isterinya," kata ayahnya.

Disaat itulah Zulfah melihat Zahid sambil menangis dan berkata, "Wahai ayah, banyak pemuda yang tampan dan kaya-raya semuanya inginkan aku, aku tak mahu ayah..!" dan Zulfah merasa dirinya terhina. 

Maka Said berkata kepada Zahid, "Wahai saudaraku, engkau tahu sendiri anakku tidak mahu, bukan aku menghalanginya dan sampaikan kepada Rasulullah bahawa lamaranmu ditolak." 

Mendengar nama Rasul disebut ayahnya, Zulfah berhenti menangis dan bertanya kepada ayahnya, "Wahai ayah, mengapa menyebut-nyebut nama Rasul?" 

Akhirnya Said berkata, "Lamaran ini adalah perintah Rasulullah." 

Maka Zulfah istighfar beberapa kali dan menyesal atas perbuatannya itu dan berkata kepada ayahnya, "Wahai ayah, kenapa tidak dari tadi ayah kata bahawa yang melamar ini Rasulullah, kalau begitu aku harus dikahwinkan dengan pemuda ini. Kerana ingat firman Allah dalam Al-Qur'an.

 Sesungguhnya jawapan orang-orang mukmin, bila mereka dipanggil kepada Allah dan Rasul-Nya agar Rasul menghukum (mengadili) diantara mereka ialah ucapan. "Kami mendengar, dan kami taat". Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung. 
(QS. 24:51)

Zahid pada hari itu merasa jiwanya melayang dan baru ini merasakan bahagia yang tiada tara dan lalu pulang. Sampai di masjid ia bersujud syukur. Rasul yang mulia tersenyum melihat gerak-gerik Zahid yang berbeza dari biasanya.  "Bagaimana Zahid?" 

"Alhamdulillah diterima ya rasul," jawab Zahid. 

"Sudah ada persiapan?"  tanya Rasulullah.

Zahid menundukkan kepala sambil berkata, "Ya Rasul, aku tidak memiliki apa-apa." 

Akhirnya Rasulullah menyuruhnya berjumpa Abu Bakar, Uthman, dan Abdurrahman bi Auf. Setelah mendapatkan wang yang cukup, Zahid pergi ke pasar untuk membeli persiapan perkahwinan. 

Ditengah kebahagiaannya menanti hari penuh bahagia, Rasulullah SAW menyeru perang kepada kaum muslimin untuk menghadapi kaum kafir. Ketika Zahid sampai di masjid, dia melihat kaum Muslimin sudah bersiap-siap dengan perlengkapan senjata, Zahid bertanya, “Ada apa ini?”

Sahabat menjawab, “Wahai Zahid, hari ini kita akan melakukan perang melawan orang kafir, 
adakah engkau tidak tahu?”.


Zahid istighfar beberapa kali sambil berkata, “Aku akan menjual perlengkapan kahwin ini dan akan kubelikan kuda yang terbaik.”
 

Beberapa sahabat menasihatinya untuk mempertimbangkannya keputusannya itu, “Wahai Zahid, ini malam pengantinmu, kenapa engkau hendak berperang?”


Zahid menjawab dengan tegas, “Itu tidak mungkin! Tidakkah engkau ingat firman Tuhan 


“Jika bapak-bapak, anak-anak, suadara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih baik kamu cintai daripada Allah dan Rasul-Nya (dari) berjihad di jalan-Nya. Maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik "

(QS 9:24).
 
Akhirnya Zahid maju ke medan pertempuran dan mati syahid di jalan Allah. Mendengar berita gugurnya calon pengantin baru, Rasulullah berkata, “Hari ini Zahid sedang berbulan madu dengan bidadari yang lebih cantik daripada Zulfah.”
 

Memang benar firman Allah 

“Janganlah kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati, bahkan mereka itu hidup di sisi Tuhannya dengan mendapat rezeki. Mereka dalam keadaan gembira disebabkan kurnia Allah yang diberikan-Nya kepada mereka, dan mereka bergirang hati terhadap orang-orang yang masih tinggal dibelakang yang belum menyusul mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati?"


(QS 3: 169-170).

Zahid mendapat rezeki yang lebih baik lagi dari yang ditinggalkannya, sebuah kenikmatan yang hakiki, ia pun berbahagia dengan segala anugerah Tuhannya. 
 

Para sahabat menitiskan air mata sedih bercampur gembira. Dan ketika Zulfah yang cantik jelita itu mendengar khabar kesyahidan calon suaminya, ia berseru dalam doa, “Ya Allah, alangkah bahagianya calon suamiku itu, jika aku tidak dapat mendampinginya di dunia izinkanlah aku mendampinginya di akhirat.”



wallahu'alam..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...