Majoriti Atau Minoriti?


Assalamualaikum. Majoriti biasanya akan menang.. nak pilih ketua kelas, nak lantik ketua cawangan, dalam pemilihan kerajaan pun yang majoriti lah yang akan diangkat sebagai pemerintah dalam sesebuah negara. Tapi macam mana pula dengan yang jadi minoriti? 

Dah jadi lumrah perspektif masyarakat (masyarakat itu sendiri melambangkan majoriti) bahawa yang ramai adalah pihak yang benar dan yang sedikit itu adalah pihak yang salah atau pemberontak. Benar atau salah, hak atau batil sesuatu perkara diukur oleh bilangan orang yang menyertai atau menyebelahi mana-mana pihak. Apabila ini yang kita pegang, maka secara automatiknya Allah swt dan Rasulullah saw telah kita buang ke tepi dalam menentukan dan mempertimbangkan sesuatu permasalahan. 

Benarkah yang ramai itu lurus dan yang sedikit itu sesat?? Amik ni...


وَإِن تُطِعْ أَكْثَرَ مَن فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ

Dan jika engkau menurut kebanyakan orang yang ada di muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah; tiadalah yang mereka turut melainkan sangkaan semata-mata, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta.
(Al-Anaam:116)



Islam datang dalam keadaan asing.
Dan ia akan kembali asing sebagaimana kedatangannya.
Maka beruntunglah orang-orang yang asing itu.
~ Hadith Riwayat Muslim ~


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget