Isu Kalimah Allah: Allah Milik Siapa?


Allah milik siapa? Islam atau Kristian? Layakkah Allah di hak milikkan? Kalau kita bertelagah, cuba kembali pada AlKitab dan Assunnah..


A139
Katakanlah (wahai Muhammad): "Patutkah kamu (hai kaum Yahudi dan Nasrani) membuat bantahan terhadap kami mengenai pilihan Allah dan pengurniaanNya ? Padahal Dia lah Tuhan kami dan Tuhan kamu. Bagi kami (faedah) amal kami dan bagi kamu pula (faedah) amal kamu (kalau diikhlaskan), dan kami adalah (mengerjakan amal dengan) ikhlas kepadaNya;
(Surah Al-Baqara:139)


Allah swt bukanlah milik sesiapa pun..bahkan Allah lah yang memiliki segala apa yang wujud selainNya. Sesiapa pun di alu-alukan untuk menyembah tuhan yang empunya nama Allah subhanahua ta'ala. Cuma ada beberapa syarat yang perlu anda penuhi sebelum anda menganggap tuhan yang anda sembah ialah Allah:


1. Allah itu esa, satu, dan tunggal. Tidak ada 3 dalam 1..bukan beratus bukan beribu.

2. Allah itu menguasai segala sesuatu. Bukan boleh dikuasai atau dipengaruhi oleh unsur-unsur lain seperti angin,cahaya,jin,malaikat dan apa jua.

3. Allah tiada ibu bapa dan juga tiada anak. Tidak boleh ada tuhan bapa, tuhan ibu, tuhan anak, tuhan nenek, tuhan atok.

4. Tidak ada apa jua yang sekufu atau setaraf dengan Allah swt. Tidak boleh wujud perkataan tuhan-tuhan atau pun Gods dalam bahasa inggeris.


Kalau anda rasa anda dah penuhi syarat-syarat di atas.. gunalah kalimah Allah sebagai tuhan yang anda sembah. Tunaikan segala hak dan suruhan serta tingalkan segala larangan. Jangan sekali-kali anda syirikkan Nya kerana amat tidak layak bagi Allah swt untuk disyirikkan.

Pesanan ini bukan untuk orang bukan Islam je ok...tapi untuk seluruh makhluk manusia atau jin pun boleh juga. Wallahu'alam..


1 comment:

  1. Jadi tuan Haziq rasa patut kita larang kalimah Allah digunakan penganut agama lain atau tidak?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...