Kisah Pelacur Menjadi Ahli Syurga


Suatu ketika di suatu negeri, hiduplah seorang wanita bernama Al-Malikah. Dia adalah wanita dari keturunan Bani Israil. Al-Malikah dikenal di negerinya sebagai pelacur kelas atasan. Bayaran yang ia peroleh juga cukup tinggi. Kecantikannya sangat terkenal sehingga banyak pemuda yang menyukainya. Tidak terkecuali seorang pemuda bernama Abid.

Abid sebenarnya pemuda miskin yang taat beribadah. Namun kepopuleran paras cantik Al-Malikah di seluruh negeri rupanya telah menggoda keimanan Abid untuk mencuba menikmati kecantikan Al-Malikah. Sayangnya untuk bertemu Al-Malikah, Abid harus mengeluarkan belanja yamg besar. Oleh itu, Abid harus bekerja sekuat tenaga untuk mengumpulkan duit. Dia ingin bertemu dengan ‘pujaan' hatinya.

Setelah wang cukup terkumpul, datanglah Abid menemui Al-Malikah. Namun sesuatu yang mengejutkan terjadi ketika Abid telah berada di hadapan Al-Malikah, tiba-tiba tubuhnya menjadi gemetar. Peluh bercucuran keluar dari sekujur tubuhnya. Abid terus ingin lari dari tempat itu dan menyebabkan Al-Malikah menjadi hairan dengan tingkah Abid yang mendadak berubah. Sebenarnya ketika Al-Malikah sudah berada di depannya, Abid justeru teringat akan Rab-nya. 

"Aku takut kepada Allah, bagaimana aku menjawab perbuatan maksiatku nanti," kata Abid. Ucapan Abid yang spontan itu membuat Al-Malikah terkejut. Entah bagaimana, ucapan Abid itu umpama menjadi wasilah yang memberi kesedaran kepada Al-Malikah dan tanpa diduga, hati Al-Malikah tersentuh oleh ucapan Abid itu. Abid pun lantas pergi menjauh meninggalkan Al-Malikah. Kakinya terus berjalan seribu langkah. Namun tanpa diduga, belum jauh Abid meninggalkan tempat itu, Al-Malikah mengejar dan menghentikan langkah Abid. Al-Malikah menahan Abid, tapi bukan untuk memaksa Abid untuk berzina. Yang dilakukan Al-Malikah adalah meminta Abid menikahinya. Perempuan itu tiba-tiba menangis di depan Abid, sambil merayu-rayu. Kini giliran tingkah Al-Malikah pula yang membuat Abid hairan. Bahkan dengan nada mengancam, Al-Malikah tidak akan melepaskan langkah Abid sebelum pemuda itu benar-benar berjanji menikahinya.

Namun usaha Al-Malikah sia-sia. Abid berhasil menjauhkan diri hingga menghilang dari pandangan Al-Malikah. Keteguhan iman Abid rupanya telah menawan hati Al-Malikah. Kata-kata keimanan yang keluar dari mulut Abid benar-benar telah membuka hati, mata dan fikiran sang wanita. Usai pertemuan yang awalnya untuk bertransaksi maksiat kepada Allah itu, Al-Malikah bertekad untuk memperbaiki diri dan segera keluar ‘lembah hitam' pekerjaannya. Tujuannya tak lain, menyempurnakan benih iman yang mulai tumbuh kerana disiram ucapan dari Abid.

Al-Malikah pun mencari Abid hingga ke merata tempat. Bertahun-tahun Al-Malikah berjalan keluar masuk kampung hanya untuk mencari sosok pemuda teguh iman yang pernah ditemuinya itu. Namun usaha yang dilakukan Al-Malikah kandas. Abid mengetahui  bahawa wanita pelacur dulu mencari-cari dirinya. Kerana ketakutannya kepada Allah, maka Abid selalu menghindar dan bersembunyi. Ketakutannya yang luar biasa kepada Tuhannya itu membuat Abid pengsan lalu meninggal. Khabar meninggalnya Abid ini rupanya sampai juga ke telinga Al-Malikah dan membuat Al-Malikah bersedih. Usahanya untuk bersuamikan lelaki soleh sia-sia, sementara benih iman di hatinya baru saja tumbuh. 

Al-Malikah lalu bergegas ke rumah tempat disemayamkannya Abid untuk berziarah. Tekadnya sudah bulat, memperbaiki diri dan keimanannya. Kerana tekadnya itu, Al-Malikah lalu berniat menikahi saudara Abid. Dalam pandangannya, jika ucapan dan perilaku Abid dapat mempengaruhi dirinya, pasti saudara Abid juga mampu. Ternyata saudara Abid menerima lamaran dari wanita cantik ini lalu keduanya pun menikah, meskipun Al-Malikah tahu mereka adalah pemuda miskin. Bagi Al-Malikah, hal itu bukan penghalang kerana iman di hati yang telah disiram Abid kini menjadi kekayaannya yang baru. Kerana kekayaan iman baginya lebih besar dari sekadar kekayaan duniawi. Al-Malikah lalu hidup berbahagia dengan lelaki soleh, saudara Abid. Wallahu'alam...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...