Hidup Umpama Pelayaran



Daripada al-Nu'man bin Bashir, Rasulullah saw bersabda,


"Perumpamaan orang yang melaksanakan ajaran-ajaran Allah dan orang yang melanggarnya adalah seperti kaum yang menaiki kapal dan belayar di lautan. Sebahagian daripada mereka memperolehi tempat di bahagian atas manakala sebahagian lain di bahagian bawah.

Apabila orang yang berada di bawah mahukan air, mereka naik ke atas dan mengganggu orang yang di atas. Kemudian orang yang tinggal di atas berkata, "Kami tidak akan benarkan kamu naik menyakiti kami,"  Lalu orang yang berada di bawah pula berkata, " Kami akan menebuk lubang pada bahagian bawah kapal untuk mengambil air." Kalau mereka menahan tangan mereka dan mencegah perbuatan mereka yang berada di bawah itu, maka selamatlah semuanya. Tetapi sekiranya mereka membiarkan sahaja, maka mereka akan tenggelam kesemuanya."
(at-Tarmizi)

Keadaan ini sama sahaja dengan apa yang kita alami sekarang. Mengapa umat islam kini sedang dan semakin 'tenggelam' ke dalam lautan maksiat dan kebinasaan?

Jawapannya senang.. semua ini kerana kebanyakan golongan yang berada di atas khasnya para pemimpin dan ulama sendiri tidak berani mencegah umat daripada melakukan kerosakan pada aturan kehidupan yang Allah swt telah tentukan. Bahkan merekalah pihak yang bertanggungjawab dalam mencabul hak-hak Allah itu sendiri..

Jadi, pilihan itu berada pada tangan kita..diam atau menentang? Wallahu'alam.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...