Saat Khadijah Jatuh Cinta Pada Muhammad SAW


Wanita mana yang tak terpikat oleh pemuda seperti ini? Ia kacak, bijak, keturunan orang terhormat, dan paling mulia akhlaknya di Semenanjung Arab. Menjelang tengah hari, sebuah kafilah dagang dari negeri Syam tiba di Makkah. Tak lama kemudian kafilah dagang itu memasuki kawasan sebuah rumah yang besar.

Dari dalam kelihatan seorang wanita berusia bergegas ke luar dan menyambut kafilah dagang yang sangat dinantikan. Dari mimik mukanya kelihatan raut kegembiraan. Tak lama kemudian, terjadi perbualan antara wanita yang bernama Siti Khadijah itu dengan Muhammad bin Abdullah, pemuda yang memimpin kafilah dagang. Didengarkannya Muhammad berbicara dengan bahasa yang begitu fasih tentang perjalanan dagangnya ke negeri Syam, serta keuntungan yang diperoleh dari perdagangan tersebut. Demikian juga, Khadijah mendengar penjelasan Muhammad tentang barang-barang dari Syam yang berjaya ia bawa dengan kafilahnya. Khadijah sangat gembira dan kelihatan bersemangat mendengar cerita tersebut .

Sesaat kemudian datanglah Maisarah, orang kepercayaan Khadijah yang menyertai Nabi Muhammad berdagang ke Syam. Ia pun menceritakan pengalaman-pengalaman selama perjalanan. Semua yang diceritakan Maisarah makin menambah pengetahuan Khadijah tentang Nabi Muhammad. Khadijah sedia tahu bahawa Nabi Muhammad adalah seorang pemuda yang sangat mulia akhlaknya . Dalam masa yang singkat, rasa simpati yang ada berubah menjadi rasa cinta. Khadijah tertarik untuk menjadikan Muhammad bin Abdullah sebagai pendamping hidup .

Apa yang menyebabkan Siti Khadijah simpati lalu jatuh hati pada pemuda Muhammad? Bukankah Khadijah adalah seorang tokoh wanita terkaya di Makkah saat itu, sedangkan Muhammad hanya seorang pemuda biasa? Mengapa pula Khadijah berani menjadikan Muhammad sebagai suami, bahkan ia yang melamarnya , padahal sebelum ini banyak pembesar Quraisy yang mengajukan lamaran, dan semuanya ditolak?

Ada beberapa faktor penyebab. Pertama, kesepadanan atau kesekufuan . Adalah wajar bila seseorang jatuh cinta pada orang yang mempunyai banyak persamaan dengan dirinya daripada perbezaan. Orang pun akan cenderung memilih pendamping hidup yang sekufu ( setaraf ), baik dari sisi harta, ideologi, gaya hidup, keilmuan, dan personaliti .

Khadijah mencintai Rasulullah SAW, boleh jadi disebabkan Rasulullah SAW mempunyai banyak persamaan dengan dirinya. Khadijah adalah wanita mulia, Nabi Muhammad SAW pun seorang lelaki mulia, sehingga Khadijah pun cenderung memilih pendamping yang akhlaknya mulia . Khadijah adalah seorang usahawan, sedangkan Rasulullah SAW seorang peniaga yang hebat . Rasulullah SAW berasal dari keturunan orang-orang terhormat, begitu juga Khadijah. Kedua watak yang mempunyai banyak persamaan ini jelas lebih mudah bersatu. 

Paras mukanya manis dan indah, tubuh badan yang sedang, tidak terlampau tinggi juga tidak pendek, dengan bentuk kepala yang besar, berambut hitam antara kerinting dan lurus. Dahinya lebar dan rata di atas sepasang alis yang lengkung lebat dan bertaut, sepasang matanya lebar dan hitam, di tepi-tepi putih matanya agak kemerah-merahan, tampak lebih menarik dan kuat, pandangan matanya tajam dengan bulu mata yang hitam pekat. Hidungnya halus dan merata dengan barisan gigi yang bercelah-celah. Berleher agak panjang dan indah. Dadanya lebar dengan kedua bahu yang bidang. Warna kulitnya terang dan jernih dengan kedua telapak tangan dan kakinya yang tebal. Bila berjalan badannya agak condong ke depan, melangkah pantas dan yakin. Air mukanya membayangkan renungan dan penuh fikiran, pandangan matanya menunjukkan kewibawaan, hingga membuat orang patuh kepadanya .

Ketampanan Rasulullah SAW terasa makin lengkap dengan gerak-geriknya yang menawan . Dikisahkan pula oleh Ummu Ma'bad bagaimana sikap beliau, tatkala ia melihat Rasulullah SAW dalam perjalanan hijrah dari Makkah ke Madinah, " Aku melihat seorang lelaki dengan wajah berseri-seri dan bercahaya. Jika ia diam maka tampaklah karismanya. Jika sedang bercakap, ia tampak begitu agung dan santun. Ia kelihatan paling muda dan paling rupawan bila dipandang dari kejauhan, juga paling kacak dan menawan di antara rombongannya. Ucapannya menyejukkan, perkataannya jelas, tidak sedikit dan tidak pula panjang lebar, sebagai buah dari kecerdasan . "

Keindahan perilaku Rasulullah SAW berpunca dari kemuliaan akhlak dan kejernihan jiwa . Inilah faktor ketiga yang membuat Khadijah jatuh cinta. Muhammad adalah pemuda berakhlak mulia. Dengan kurnia Allah SWT, dalam diri baginda terkumpul semua akhlak terpuji yang dikenal manusia, kejujuran, dermawan, ataupun kelembutan. Tak ada satu sisi pun dalam diri baginda tanpa budi pekerti yang luhur . Akhlak Rasulullah SAW adalah sebuah keistimewaan, hingga beliau ' merumuskan ' misi dakwahnya dalam sebuah hadith, " Aku diutus untuk menyempurnakan akhlak mulia " ( HR Bukhari dan Hakim ) .

Adabnya adalah sifat yang paling menonjol dalam pergaulan baginda dengan para sahabat. Tawaduk, sabar, penyayang, dan mementingkan orang lain serta dermawan adalah sifat peribadinya dan menarik perhatian orang di sekitarnya. Jika bertemu dengan orang yang berbahagia kerana suatu kejayaan, maka ia menggengam tangannya dan ikut merasakan kegembiraan . Jika bersama dengan orang yang tertimpa musibah dan dirundung kesedihan, Rasulullah SAW pun ikut merasakan kesedihan mereka. Beliau sangat perasa dan pandai menghibur. Oleh itu , wanita mana yang tidak terpikat oleh pemuda seperti ini ?


-mahluktermulia-

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...