Sisa Untuk Tuhan



Sisa untuk tuhan..

Macam kurang ajar kan ayat ni? Tapi tu la hakikat yang biasa terjadi sebenarnya. Apa yang biasa kita bagi pada tuhan kita yang maha agung, maha memberi rahmat hanyalah sisa semata-mata. Tak percaya? Jom kita renung semula ye ibu-ibu..bapak-bapak..kakek-kakek..kakak-kakak..

Hidup kita sehari ada 24jam.. Kita ambik 6jam untuk tidur. Untuk kerja pulak kalau tak OT kita bagi la 8 jam.. Mandi 30 minit kali 2 dah 1jam. Makan, jem dalam kete, bual dalam telefon, weechat, wassap, facebook, dota.. Sume ni kita kira 5 jam dah la.. Tu belom masuk mengeteh/lepak dengan kawan-kawan lagi tau.. Sekali lepak mau la dekat 2 jam. Jadi total semua masa yang kita dah guna minimum adalah 22 jam..ok done.

Kalau kita tengok semula, berapa banyak masa kita yang tinggal untuk kita luangkan untuk Allah swt pencipta kita?? 2 jam? Bahagi 5 dapat la 24 minit..tu pun kalau la masa 24 minit tu kita guna 100% untuk ibadah.

Kebanyakan kita akan utamakan masa untuk kerja-kerja lain dulu.. Kita akan guna masa untuk setelkan semua urusan dunia  dulu.. Kalau ada masa lebih, barulah kita guna untuk Allah swt. Tu pun kalau ada masa lah... Kalau tak, kelaut..huh.

Jadi, masa yang kita bagi untuk Allah adalah sisa-sisa masa yang kita tinggal.. Tak ada masa yang memang kita khaskan untuk Allah langsung. Semua sisa-sisa belaka!!
Inilah yang kita panggil.. " Sisa untuk tuhan"


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget