Bersabar dan Berdoa Menghadapi Penyakit


 

 
Riwayat: 
 Bukhari dan Muslim

Hadith: 
Daripada Ata’ bin Abu Rabah menerangkan bahawa Ibnu Abbas RA berkata, “Adakah engkau suka melihat seorang perempuan daripada ahli syurga?” Aku menjawab: Bahkan “Tunjukkanlah”. Ibnu Abbas RA berkata, itulah dia wanita yang hitam yang pada suatu hari telah datang menemui Rasulullah SAW lalu berkata, “Ya Rasulullah, Aku berpenyakit gila babi hingga terbuka aurat. Doakanlah semoga Allah menyembuhkan penyakit aku”. Dijawab oleh Nabi SAW, “Jika mahu engkau hendaklah bersabar dan bagimu syurga, sebaliknya jika engkau mahu aku akan berdoa kepada Allah semoga dia menyembuhkan engkau”. Dijawab oleh wanita itu, “Aku akan bersabar. Jika begitu doakanlah kepada Allah supaya aku tidak terbuka aurat “. Rasulullah SAW lalu mendoakan untuknya sebagaimana dikehendakinya.
Huraian Hadith: 
  1. Allah SWT menjanjikan syurga kepada orang yang bersabar menghadapi bala dunia.
  2. Mengubati penyakit dengan doa dan harapan yang bersungguh-sungguh kepada Allah memberi kesan dan manfaat di samping mengambil ubat.
  3. Meminta tolong orang lain supaya berdoa kepada Allah bagi diri kita adalah harus.
  4. Seseorang itu dikehendaki bersabar menanggung penyakit yang menimpa diri kerana penyakit itu sebagai dugaan daripada Allah. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...