Uwais Al-Qarni Si Penghuni Langit


Rasulullah Saw bercerita kepada para sahabat, 

"Sungguh, kelak ada orang yang termasuk tabi'in terbaik yang bernama Uwais. Dia memiliki seorang ibu, dan dia sangat berbakti kepadanya. Sehingga, kalau dia berdoa kepada Allah S.W.T, pasti Allah akan mengabulkan doanya. Dia mempunyai sedikit bekas penyakit kusta. Oleh karena itu, perintahkan dia untuk berdoa, niscaya dia akan meminta ampun untuk kalian." 
(Muslim)

Bernama Uwais Al-Qarni, ia tinggal bersama ibunya di negeri Yaman. Setiap hari ia menggembala kambing milik orang lain. Upah yang diterimanya cukup untuk menampung hidup bersama ibunya. Bila ada lebihan dari upahnya itu, dia akan berikan kepada jirannya yang kekurangan. Beliau termasuk antara orang yang taat beribadah dan mengamalkan ajaran yang dibawa Rasulullah S.A.W. 

Beliau mempunyai suatu keinginan yang belum tercapai sejak sekian lama aitu bertemu dengan Rasulullah S.A.W. Keinginan itu kian memuncak setiap kali melihat jirannya yang baru pulang dari Madinah dan sempat bertemu Rasulullah S.A.W. Tetapi apakan daya, ibunya sudah tua dan sangat lemah. Uwais amat menyayanginya sehingga tak sanggup meninggalkannya sendiri.

Semakin hari kerinduan bertemu Rasulullah S.A.W makin bertambah. Beliau sangat gelisah mengingatkan hal itu. Suatu hari kerinduannya sudah tak tertahan, ia memberanikan diri memberitahu perasaan itu kepada ibunya. Mendengar curahan hati anaknya, ibunya terharu, ia pun diizinkan menemui Rasulullah S.A.W. 

Namun kerinduan itu tidak terubat kerana saat ia datang, Rasulullah S.A.W. tidak berada di rumah. Beliau ingin menunggu Rasulullah S.A.W, tetapi ia teringat pesan ibunya untuk segera pulang. Ia pun memilih taat pada ibunya dan segera mengucap selamat tinggal pada ‘Aisyah. 

Ketika Rasulullah S.A.W. kembali, Baginda bertanya jika ada sesiapa mencari Baginda. ‘Aisyah menjelaskan tentang kedatangan Uwais. Kemudian Rasulullah S.A.W mengatakan Uwais yang taat pada ibunya itu adalah penghuni langit. Rasulullah Saw meneruskan keterangan tentang Uwais kepada para sahabat. Seraya memandang Ali dan beliau mengatakan, "Suatu ketika jika kalian bertemu dengan Uwais mintalah doa dan istighfar darinya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...