Sapa Taksub?



Takut digelar taksub? Sapa yang bagi gelaran tu ye..
Cuba kalau diberi pilihan, kita nak digelar taksub ke..munafik ke..musyrik ke.. pilihan mana yang kita akan buat?

Taksub ni adalah salah satu gelaran yang diberi oleh golongan tertentu untuk menyekat atau menentukan satu limit/batas kepada satu golongan lain dalam sesuatu perkara. 

Contohnya.. Sesetengah orang yang tidak minat dengan muzik mungkin akan menggelar orang yang betul-betul cinta dan ghairah tentang muzik sebagai taksub atau fanatik muzik. Sama juga dengan orang yang tidak atau kurang cinta dengan agama akan menggelar orang yang betul-betul inginkan agama, sebagai fanatik atau taksub pada agama.

Sungguh, orang yang masih yang masih hidup di kalian setelahku akan melihat perselisihan yang cukup banyak, maka wajib atas kalian untuk berpegang teguh kepada Sunnahku dan Sunnah Khulafa Rosyidin Al- Mahdiyin (para khalifah yang terbimbing lagi mendapat petunjuk). Berpegang teguhlah dengannya dan gigitlah atasnya dengan gigi-gigi geraham kalian. Dan berhati-hatilah kalian terhadap perkara-perkara baru dalam agama. Karena sesungguhnya setiap perkara baru itu adalah bid’ah dan setiap bid’ah itu adalah sesat.
(Hr Abu Dawud, At Tirmizi, Ibnu Majah)


Akan datang kepada manusia suatu masa yang ketika itu orang yang sabar di atas agamanya seperti menggenggam bara api.
(Hr At Tirmizi)

Jadi, pilihan ada pada kita.. pegang lah pada al Quran dan sunnah-sunnah baginda saw, demi Allah kita tak akan sesat selama-lamanya. Buat lah pilihan.. nak pilih Allah swt dan Rasulullah saw, atau pun nak pilih ulama-ulama suk yang nabi dah pesan sebagai sejahat-jahat manusia. Pilih nak digelar 'taksub' oleh manusia atau pilih nak digelar munafik, musyrik, dan fasik oleh Allah swt... wallahu'alam.


1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget