UJIAN ATAU BALASAN???


Gagal...gagal...gagal...

Mungkinkah kegagalan ini suatu ujian dari Allah SWT atau pun sebagai balasan atas dosa-dosa yang menggunung dari dulu hingga saat ini? Dosa padaNya.. pada ibu abah..pada adik-adik.. dan ramai lagi aku pasti. Kalau balasan sanggupkah aku ...dan  kalau ujian kuatkah aku...??


Redha...Allah lebih mengetahui. Samaada balasan atau ujian bukan soal utama sekarang, tetapi bagaimana cara hendak aku tempuh semua ni.

Masih banyak tanggungjawab yang harus dan bakal dipikul...tapi layak ker??

Dan Ia telah memberi kepada kamu sebahagian dari tiap-tiap apa jua yang kamu hajati. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya. Sesungguhnya manusia (yang ingkar) sangat suka menempatkan sesuatu pada bukan tempatnya lagi sangat tidak menghargai nikmat Tuhannya. (Ibrahim:34)


Mungkin Allah uji aku dengan kegagalan-kegagalan ni, tapi Dia dah tunjukkan 1001 kebaikan pada aku. Mungkin aku yang terlalu melihat pada sedikit kegagalan ni tanpa nampak pada nikmat-nikmat lain dari-Nya. 



Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Tidaklah seorang muslim ditimpa musibah berupa rasa lelahnya badan, rasa lapar yang terus menerus atau sakit, rasa sedih/benci yang berkaitan dengan masa sekarang, rasa sedih/benci yang berkaitan dengan masa lalu, gangguan orang lain pada dirinya, sesuatu yang membuat hati menjadi sesak sampai-sampai duri yang menusuknya melainkan akan Allah hapuskan dengan sebab hal tersebut kesalahan-kesalahannya. 
(riwayat Bukhari dan Muslim)


 ”Sesungguhnya bala merupakan pelita bagi orang arif, menyedarkan orang murtad, memperbaiki orang mukmin dan menghancurkan orang yang lupa. Tidak seorang pun akan mendapat manisnya iman sebelum dia ditimpa bala, rela dan bersabar.” (imam Al Ghazali)


Allah lebih tahu, aku redha dan tidak akan berputus asa.. Pedulikan suara-suara sumbang, yang penting adalah antara aku dengan-Nya dan kemudian dengan orang-orang yang sentiasa ada di sisi aku..(terutama keluarga aku dan..)

Ya Allah... moga apa yang Engkau beri pada hambamu ini dapat mencuci segala sisa-sisa hitam dalam hatiku, berilah kami taufik, hidayah, perlindungan dan kejayaan di dunia dan akhirat kelak. Jadikanlah kami ikhlas dalam setiap amal kami semata-mata untuk-Mu Ya Allah.. Janganlah engkau golongkan kami di dalam golongan munafiq..fasiq..dan golongan yang kufur padaMU.Amiiin ya rab..


“Tiada seorang Muslim pun yang ditimpa sesuatu yang menyakitkan berupa penyakit atau lainnya, melainkan kerananya Allah akan menghapuskan keburukan-keburukannya sebagaimana pohon yang menggugurkan daun-daunnya.” (Hadis Riwayat Bukhari)


Insya Allah..



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...